Det er et spill som foregår', hører en ofte uttalt om konkurransen i
et marked. I boken gis det en innføring i spillteori, og det er med
en rekke eksempler fra norsk næringsliv for å illustrere hvordan
spillteori kan anvendes for å få innsikt i konkurranseforholdene i
enkeltnæringer. I denne andreutgaven er eksemplene fra førsteutgaven
vedrørende blant annet luftfart, sement, kraft, fergetrafikk,
charterreiser og TV-nyheter fortsatt med. Men eksemplene er oppdatert
og nye eksempler tilføyd. Blant annet er studien av konkurransen i
norsk luftfart oppdatert, og det er føyd til en drøfting av kampen
om verdiene i den norske dagligvaresektoren og konkurransen i det
norske bensinmarkedet. Den nye utgaven av boken er supplert med en
omfattende hjemmeside på nettet som er åpent tilgjengelig. Der
finner en blant annet lysark til de ulike kapitlene, aktuelt
tilleggsstoff og oppgaver med løsningsforslag (tidligere arbeidsbok).
Framstillingen er i utgangspunktet lite teknisk, men med visse avsnitt
som gir mulighet for å ta opp mer avanserte problemstillinger. Boken
burde egne seg på ulike nivåer i undervisningen. En kan for eksempel
benytte store deler av den på bachelor-nivå eller deler av den
supplert med artikkelstoff på master-nivå. Lars Sørgard er
professor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges
Handelshøyskole. Han har i en årrekke forsket på næringsøkonomi
og har utført en rekke oppdrag både for norske myndigheter og
bedrifter innenfor temaene konkurransestrategi og konkurransepolitikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031621
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter